HET LAATSTE NIEUWS.
Lees hier het laatste nieuws en interessante weetjes over webdesign, trends, templates en tools.

Roadmap voor social media: bepaal je volgende stap

Op social media ben je over het algemeen bezig met het krijgen van zoveel mogelijk bereik en interactie. Maar weet je ook op welk ‘niveau’ je nu bent en wat voor jou een vervolgstap is? Met de Social Media Roadmap krijg je hier inzicht in.

 

Wil je hoger scoren in Google? Wij zijn gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie (SEO) en zorgen dat je website hoger scoort in de zoekmachines!

Hoe ziet de Social Media Roadmap eruit?

De Social Media Roadmap is een model met verschillende niveaus, waarbij de assen het uitgangspunt zijn. Aan de linkerkant vind je de as ‘bereik’ en aan de onderkant vind je de as ‘verbinding’. Op basis van deze assen kom je uit in een van de negen vakken. Deze geven aan op welk niveau jij op dit moment zit binnen socialmediamarketing. Het startpunt is het vakje ‘beginner’ en het meest ideale uitgangspunt is ‘uitdagend’.

roadmap social media

Het model is ontwikkeld door Laura Hamer van Digital Masters. Zij was op zoek naar een manier om klanten (van vooral stugge organisaties) te overtuigen van het nut van socialmediagebruik. En hoe je dit gebruik inzichtelijk kunt maken.

Het grote voordeel van dit model is dat het simpel is. Iedereen kan het gebruiken. En het gaat uit van twee assen die nog steeds ontzettend relevant zijn op social media: bereik en verbinding. Zo weet je in no-time waar jij nu staat & waar je zou willen zijn en kun je vervolgens een plan de campagne maken.

Hoe gebruik je dit model?

Je kunt dit model goed gebruiken op het moment dat je even niet meer weet waar je naartoe wil met jouw socialmediamarketing. Je blijft voor je gevoel al een tijdje hangen op hetzelfde level en je wil graag meer bereik, meer interactie of een grotere fanbase. Uit dit model kun je dan opmaken waar je nu staat en wat voor jou een vervolgstap kan zijn.

Daarnaast kun je dit model ook gebruiken als een soort concurrentiematrix. Zo kun je kijken waar jij nu zelf staat op dit moment, maar je kunt ook kijken hoe jouw concurrenten het doen. Tegen welke concurrenten kijk jij op en waar staan zij in de roadmap? En wat kun je daar dan van leren? Dat is uiteindelijk het belangrijkste, dat je vanuit dit model gaat kijken naar vervolgstappen. Het model geeft je namelijk inzicht, maar de vervolgstap ligt uiteraard bij jou.

Zo vul je het model in

Goed, je hebt dus twee assen waarbij jij voor jezelf moet bepalen op welk niveau je zit.

Bereik

Het bereik is de meest eenvoudige om in te vullen. Enerzijds is dit een kwestie van gevoel. Wat vind je zelf? Bereik je veel of weinig mensen en hoeveel mensen zou je willen bereiken? (Houd het realistisch, als je nu 100 mensen bereikt, zullen dit er morgen niet ineens 1 miljoen zijn.)

En hoe is dit in verhouding tot jouw directe concurrenten? En hoeveel mensen zou je moeten bereiken als je naar jouw salesfunnel kijkt, om er vervolgens voldoende klanten uit te halen?

Op basis daarvan kun je jezelf in een van de vakjes plaatsen. Kijk als volgt naar het model: het onderste vakje is een laag bereik, middelste vakje is een gemiddeld bereik en het bovenste vakje is een hoog bereik.

Een richtlijn die bij het model hoort, is als volgt:

  • Laag bereik: je bereikt 0-10% van jouw volgers.
  • Gemiddeld: je bereikt 10-50% van jouw volgers.
  • Hoog: je bereikt meer dan 50% van jouw volgers.

Neem dit echter wel met een korreltje zout en zorg dat je weet hoeveel ‘normaal’ is in jouw branche. Je bereikt nooit 100% van jouw volgers en je kunt ook mensen bereiken die jou niet volgen.

Je kunt jouw eigen (totale) bereik op ieder kanaal terug vinden in de statistieken. Maar je kunt ook per bericht kijken hoeveel mensen een specifiek bericht bereikt. Bij je concurrenten kun je dit helaas minder makkelijk zien. Je hebt hierbij wel opties om de betrokkenheid in het oog te houden, daar kom ik in de volgende alinea op terug.

Lees ook: TikTok & Facebook (!) grootste verrassingen in socialmedia-onderzoek 2020

Verbinding

Daarna kijk je naar de as-verbinding. Het model maakt onderscheid in:

  • Weinig verbinding: je zendt alleen maar informatie en er wordt niet tot weinig op gereageerd door anderen, in de vorm van likes, reacties en deelacties.
  • Middelmatige verbinding: er vindt al meer interactie plaats, doordat klanten bijvoorbeeld support-vragen stellen via social media. Bij middelmatige verbinding houd je je bezig met reageren op gevonden boodschappen en anticiperen op ontvangen boodschappen.
  • Veel verbinding: de meest optimale vorm van verbinding is interactie. Hier wordt een relatie opgebouwd. Als een bedrijf om een mening vraagt in een bericht, dan reageert de fanbase hierop. Het bedrijf hoeft niet meer zelf uitgebreid op zoek naar interactie, de volgers doen dit uit zichzelf.

Ook de verbinding is weer een kwestie van gevoel. Vind je dat jouw volgers voldoende uit zichzelf de interactie met jou aangaan? En hoe verloopt dit bij concurrenten? Je kunt terugzien in de statistieken van jouw kanalen hoeveel betrokkenheidsacties/interacties er worden uitgevoerd, maar je kunt wederom ook weer per bericht kijken hoeveel likes, reacties en deelacties je krijgt.

Wist je dat Facebook je ook helpt met bespieden van jouw concurrenten? In de statistieken kun je pagina’s toevoegen om in de gaten te houden, dan zie je welke berichten het beste presteren en hoeveel betrokkenheidsacties zij ontvangen per week.

Wat je hiernaast kunt doen, is jouw engagementrate uitrekenen. Dit doe je per post of over jouw hele pagina met de volgende formule:

(interacties (op 1 post) / bereik (op 1 post)) x 100 = engagementrate

Deze kun je vervolgens vergelijken met bijvoorbeeld statistieken van vorig kwartaal. Zo weet je of jouw interactie (en dus verbinding) toeneemt of niet.

Tot nu toe werd de engagementrate vooral uitgerekend op basis van volgers in plaats van bereik, maar tegenwoordig doet het aantal volgers er steeds minder toe. Je kunt dit aantal ook kopen en de focus ligt steeds op interactie.

Privacyvoorkeuren
Wanneer je onze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via je browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt je je privacyvoorkeuren wijzigen.
× Heb je een vraag? Available from 06:00 to 23:59