Zoek je een freelance website bouwer? Wij ontwerpen, maken en optimaliseren websites en webshops! Freelance en in opdracht.
Waarom is dit belangrijk?
Je zou zeggen: een geïnteresseerde websitebezoeker die leest echt wel alles wat je op je website zet. Maar niets is minder waar. Websitebezoekers willen binnen enkele seconden vinden waarnaar ze op zoek zijn en beslissen dan binnen enkele seconden of ze je tekst gaan lezen of niet. Vervolgens scannen ze de tekst en lezen ze slechts enkele paragrafen waar hun aandacht naartoe getrokken wordt. Daarom moeten ze de tekst ook makkelijk kunnen lezen.
Zoso-tip. Websiteteksten worden vluchtig door je websitebezoekers bekeken en gelezen. Zorg daarom voor makkelijk leesbare lettertypes.
De psychologie hierachter…
‘Processing fluency’ speelt hierbij een grote rol. Dit is de wetenschappelijke term voor hoe makkelijk het brein informatie verwerkt. Als informatie makkelijk wordt verwerkt, wordt dit ‘fluent’ genoemd. Dit is gunstig, omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen positiever staan ten opzichte van onder andere bedrijfsnamen, merken en teksten die eenvoudig worden verwerkt in ons brein. Dit gebeurt allemaal op onbewust niveau in de hersenen en het heeft grote invloed op ons handelen. Dat hebben de wetenschappers Reber, Winkielman en Schwarz ooit onderzocht.
Géén handgeschreven letters
Beter snel dan persoonlijk. Een handgeschreven tekst wordt als heel persoonlijk ervaren. Mooi… Daarom scoren ansichtkaarten en direct mail brieven met een handgeschreven lettertype zo goed. Op een website werkt dit echter niet zo. Onderzoek wijst uit dat de snelheid waarmee een tekst gelezen kan worden wezenlijk belangrijker is.
Onderzoek toont dit aan. Wetenschappers Song en Schwarz deden verschillende onderzoeken. Ze lieten mensen o.a. een tekst van twee regels lezen waarin een fitnessoefening werd beschreven. Een groep kreeg de tekst in Arial, de andere groep kreeg precies dezelfde tekst in het ‘handgeschreven’ lettertype Brush. Na het lezen van de tekst moesten de deelnemers schatten hoe lang ze over de fitnessoefening dachten te gaan doen.
De Arial-mensen die dachten gemiddeld 8 minuten 12 seconden te doen over de oefening. De andere groep dacht er veel langer over te doen: gemiddeld 15 minuten en 6 seconden. Hoe kan dit?
Dat komt door cognitive fluency
Een prettig leesbaar lettertype zorgt voor ‘cognitive fluency’. De boodschap wordt dan makkelijker verwerkt, Het brein denkt onbewust ‘als het moeilijk te lezen is, is het ook moeilijk uit te voeren’. Ook gaan onze hersenen automatisch analytischer denken als een tekst lastig te verwerken is.