Een uit de hand gelopen hobby, een eigen gemaakt product, potentieel marktaandeel? Er zijn veel goede redenen om een webshop te beginnen. Door partijen als CCVshop, Mijnwebwinkel en Lightspeed is het tegenwoordig erg makkelijk om snel een goede webshop te lanceren. Wat zijn de grootste kansen en valkuilen?
Ga je je website zelf bouwen? Wij ontwerpen, maken en optimaliseren betaalbare websites en webshops!
Start eigen Aikido-webshop
Een paar van de redenen om mijn eigen webshop te beginnen waren:
- Mijn passie voor de Japanse vechtsport Aikido.
- De frustratie van het niet hebben van goede en betaalbare Aikido-artikelen in Nederland.
- Slecht advies en service van bestaande Aikido-artikelenverkopers.
Ik liep al jaren met het idee: “Dit kan veel beter” en “Waarom bestaat dit nog niet in Nederland?”
Aangezien ik al aardig wat Aikido-artikelen thuis op voorraad had voor mijn Aikido-vereniging en online marketingervaring heb, was het een kleine stap mijn eigen webshop op te zetten. Aikipro.nl is nu een jaar live, de eerste 350 orders zijn verwerkt en ik heb de 7 beste tips en tricks geselecteerd.
1. Passie, passie, passie ♥
Een van de belangrijkste redenen voor het opzetten van mijn eigen webwinkel is mijn passie voor Aikido. Door mijn passie voor deze Japanse vechtsport is het makkelijk teksten te schrijven, mezelf te verplaatsen in de doelgroep en bovenal: tijd te reserveren die ik ook in andere leuke dingen kan steken. Op de factor tijd kom ik zo terug!
Uiteraard is het mogelijk een webshop op te zetten met het oog op snel geld verdienen. Iedereen kan tegenwoordig leuk onderhandelen via bijvoorbeeld Alibaba met leveranciers in lagelonenlanden. Als je een beetje slim bent, kies je een product dat weinig voorraadruimte inneemt en idealiter via een brievenbusbezorging bezorgd kan worden.
Echter, ligt je hart bij dit product? Zou je dit product zelf ook afnemen of aanbevelen? Stél dat de omzet tegenvalt, vind je het dan nog steeds leuk om te doen? Heb je minimaal één nee? Dan zou ik het je niet aanraden een webshop te beginnen.
2. Tekst kost tijd, tijd kost geld
Tijd kost geld en het is goed in kaart te brengen hoeveel tijd je op weekbasis standaard beschikbaar hebt en hoeveel tijd je ad hoc extra beschikbaar bent. Je kunt ervan uitgaan dat je voor alleen al de opzet van een webshop in jouw stijl al ruim een aantal avonden of een goed weekend bezig bent. Dan heb je een lege webshop staan en verder nog geen categorieën of producten.
Stel dat je 5 categorieën gaat aanbieden met elk minimaal 7 producten, dan heb je het al over 40 pagina’s aan content, afbeeldingen, interne linkstructuur enzovoorts. Als je uitgaat van een minimale input aan content, dan ben je voor 40 pagina’s al minimaal 20 uur bezig, oftewel 2,5 hele werkdagen of 5 volle avonden.
Overweeg je een webwinkel te beginnen? Zit je ‘s avonds liever op de bank met een bak paprikachips dan achter je computer? Dan is een eigen webwinkel niks voor jou!
3. Bepaal je ROI
Dit wordt geen zinvolle ROI-tip met een omzet-kosten moet minimaal factor-x zijn. Uiteraard moet je marketing-ROI het liefst positief zijn. Ik vrees echter wel dat het in het begin flink investeren wordt. En dan heeft ROI berekenen eigenlijk nog geen zin. Wat ik aanraad, is in feite een ROI tijd/geld berekening te maken voor grote, maar zelfs ook kleine keuzes:
Dit kost me nu x-tijd/geld, heeft dit prioriteit (wat zijn de voordelen?) én levert het direct iets op?
Voorbeeld 1: Review-tool aansluiten?
Investering: Paar uur voor inrichting en daarnaast een vast bedrag per maand. Beter tijd besteden aan een betere footer, meer content of iets anders? Is dit vaste bedrag per maand niet beter te besteden aan Google AdWords of andere marketing?
Voordelen: Uit reviews komt feedback en als je dit goed oppakt, verhoogt het je conversiepercentage en komen tevreden klanten terug voor een nieuwe bestelling. Ook komt het goed over als je een goed cijfer haalt, of dat je de sterren krijgt in Google (minimaal 150 beoordelingen in 12 maanden).
Conclusie: Voor mijn webwinkel heb ik besloten de review-tool wel in te zetten en om het een jaartje uit te proberen.
Voorbeeld 2: Feedmanagement inzetten?
Wat is feedmanagement? Met feedmanagement kun je je producten, omschrijvingen, prijzen, voorraad en meer informatie koppelen met vergelijkers en shoppingwebsites. Door deze automatische koppeling met meestal een XML-bestand, kun je eenvoudig het actuele aanbod aanbieden bij kanalen als Google Shopping, Beslist.nl, Marktplaats en meer.
Investering: Goede feed nodig vanuit het CMS en daarnaast een feedmanagement-tool als Channable, Datafeedwatch of FeedCommerce. Paar uur voor inrichting en een vast bedrag per maand.
Voordelen: Er zijn diverse extra kanalen aan te sluiten waar relevant verkeer uit kan komen. Als je producten ook via shoppingkanalen en vergelijkers beschikbaar komen, dan zijn er meer interacties in de customer journey en dit zorgt ervoor dan mensen je vaker zien en je wellicht ook meer als autoriteit gaan zien.
Conclusie: Met mijn webshop heb ik de moeilijkheid dat Mijnwebwinkel geen bronfeed kan exporteren. Gelukkig is het wel mogelijk je webshop te laten scrapen via Channable, waarna Channable ook een bronfeed van maakt die te distribueren is naar de diverse partijen die van een feed gebruikmaken. Voor mijn webshop heb ik dit drie maanden getest, maar helaas is het volume op Aikido-artikelen dusdanig laag, dat er zelfs met de hoogste CPC-biedingen niet meer dan 10 kliks per maand uit kwam.
Ook hiervoor geldt dus weer: investering x-tijd/geld, heeft dit prioriteit (wat zijn de voordelen?) én levert het direct iets op?
Het antwoord hierop was helaas nee. Dit heb ik voorlopig stopgezet.
4. Welk e-commerce platform?
Een van de eerste keuzes die ik moest maken was uiteraard het e-commerce platform.