HET LAATSTE NIEUWS.
Lees hier het laatste nieuws en interessante weetjes over webdesign, trends, templates en tools.

Instagram: 5 kleine acties voor grote reacties

Instagram: het platform dat we bijna allemaal gebruiken. Maar de ultieme succesformule blijft toch altijd een beetje mysterieus. De exacte werking van het algoritme blijf ook ik je schuldig, maar ik weet wel hoe je makkelijk meer views en engagement realiseert. Vijf kleine acties voor grote reacties!

Een webshop laten bouwen? Wij ontwerpen, maken en optimaliseren websites en webshops!

1. Alt-tags op Instagram

Als je veel met de SEO van je website bezig bent, zal deze term je misschien bekend voorkomen. De alt-tag is een beschrijving van wat er op een afbeelding of foto te zien is. Dit is handig voor zowel zoekmachines als mensen met een visuele beperking.

Waarom is dit belangrijk voor Instagram? Als je afbeelding niet beschikbaar is, of de gebruiker heeft traag internet, krijgt hij of zij de alt-tag te zien. Het is dus handig om dit kleine stukje tekst toe te voegen. Daarnaast helpt de alt-tag ook op Instagram voor de vindbaarheid van je foto’s. Bekijk het als een soort flexibele extra hashtag die je kunt toevoegen.

Zo voeg je een alt-tag toe aan je foto

Post een foto en doorloop alle stappen zoals je altijd doet. Selecteer een foto, kies een filter en schrijf een onderschrift. Op de pagina waar je het onderschrift schrijft, vlak voor je de foto plaatst, staat er onderaan je scherm ‘Geavanceerde instellingen’ (advanced settings). Klik hierop.

Screenshot van hoe je een alt-tag toevoegt in Instagram.

Onder ‘Toegankelijkheid’ (accessibility) vind je het segment ‘Alternatieve tekst schrijven’ (write alt-text). Daar schrijf je, zoals je waarschijnlijk al wel dacht, je alt-tag.

Creëer een beschrijvende korte tekst die ook je keyword bevat. Bijvoorbeeld: ‘Foto van onze nieuwe aanwerving: content creator Frederic Paulussen’.

2. Facebook Creator Studio

He? Het ging toch over Instagram? Ja hoor, nog steeds! Deze tool is van Facebook, net zoals Instagram. Via de Facebook Creator Studio kun je op zowel je Facebookpagina als je Instagram-account posts inplannen. Door je posts in te plannen, kun je een constante berichtenflow creëren. Ook op momenten waarop je niet aan het werk bent.

Via de Creator Studio kun je volledig automatisch berichten laten posten op Instagram. Je hoeft dus niet meer te sukkelen met die third-party tools die je alleen maar een reminder sturen. Het is ook makkelijk om verschillende profielen in één overzicht te beheren.

In de Creator Studio kun je het onderschrift schrijven, hashtags toevoegen, mensen vermelden, de locatie toevoegen, je foto’s bijsnijden en profielen taggen. Je kunt dus eigenlijk alles doen zoals je ook op Instagram doet.

3. Tijdsanalyse van Instagram

Wanneer is de beste tijd om een post op Instagram te plaatsen? Dat is een vraag die iedereen met een Instagram-account wel eens stelt. Er zijn heel wat artikelen over geschreven die je een analyse geven van tienduizenden accounts. Maar jouw account is niet zo gemiddeld, dus waarom zou je dezelfde tijdstippen pakken?

Een heel simpele tool die je een direct antwoord geeft op jouw vraag, zit verstopt in de Creator Studio. Ga naar de pagina ‘statistieken’, selecteer het account waar je de analyse voor wil zien, en klik verder op ‘doelgroep’. Je ziet een tabje met wanneer je Instagram-volgers online zijn. Per uur, per dag. Lekker simpel!

Lees ook: Instagram: zo vind & gebruik je hashtags

4. Carrousel

Je wist vast en zeker al dat je op Instagram een carrousel kunt maken. Dit is een post met meerdere afbeeldingen. Je kunt maximaal tien afbeeldingen aan één post toevoegen.

Wist je al dat Instagram-gebruikers jouw carrousel meerdere keren te zien krijgt? Steeds met een andere foto uit de reeks. Op die manier verhoog je dus de kans dat een gebruiker je post zal liken. De eerste keer scrollen ze er wellicht voorbij, maar bij de tweede keer heb je hem of haar misschien wél te pakken. Zet je fotograaf of designer dus maar alvast aan het werk!

Enkele leuke ideeën voor een carrousel:

  • Promoot je nieuwe product of service. Toon het in verschillende omstandigheden, kleuren en scenario’s.
  • Toon een voor en na foto. Of je nu dingen bouwt, kookt of iets versiert. Zo kun je jouw toegevoegde waarde aan iets tonen.
  • Achter de schermen. Geef je volgers een kijkje achter de schermen waarbij je start met de mooiste foto of een visual. Zo blijft je feed er mooi uitzien. 😉
  • Focus op de details. Begin met een overzichtsfoto en toon vervolgens de verschillende details van je product.
  • Toon reviews van je gebruikers en klanten. Je toont je product of service en vervolgens een aantal reviews.
  • Je event. Maak van je event een mooi fotoverslag, zonder dat je voor elke foto een nieuwe post aanmaakt.

5. Gebruik stickers in je Instagram Stories

Of je nu fan bent van polls, sliders, of ask me a question, gebruik ze! Niet alleen is het een leuke motivatie voor je fans om te interacteren met jouw content. Je kunt ze vervolgens ook nog meer engagen. Hoe? Je kunt een privébericht sturen met de vraag of ze het antwoord kunnen toelichten. Of je eigen mening over de stelling delen. Tip: gebruik dit persoonlijke bericht aan je volger niet om je nieuwste kortingscode door de strot te rammen. Bouw aan je relatie.

Privacyvoorkeuren
Wanneer je onze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via je browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt je je privacyvoorkeuren wijzigen.
× Heb je een vraag? Available from 06:00 to 23:59