LinkedIn in 2020: 6 trends & nieuwe functionaliteiten
Tijd om aan de slag te gaan met je marketingplan voor 2020! En dan is het handig om te weten wat je in 2020 kunt verwachten op LinkedIn. Wij hebben de nieuwste trends en de laatste functionaliteiten weer voor je op een rijtje gezet.
Zoek je een freelance Website bouwerwebsite ontwikkelaar? Wij ontwerpen, maken en optimaliseren websites en webshops! Freelance en in opdracht.
Overzicht
1. Influencer marketing op LinkedIn
2. Wereldwijde groei van LinkedIn-gebruik
3. Organisch bereik van bedrijfspagina’s neemt nog verder af
4. De échte doorbraak van Live?
5. Authentieke content als winnaar
6. De revival van LinkedIn Pulse?!
Nieuwe functionaliteiten
Functionaliteit 1. LinkedIn Events
Functionaliteit 2. Zoekopdrachten blijven bewaard
Functionaliteit 3. Open for business
Functionaliteit 4. Nieuw voor de bedrijfspagina
Functionaliteit 5. Nieuwe mogelijkheden in de campagnemanager
Een trend gemist?
1. Influencer marketing op LinkedIn
LinkedInfluencers vormen op dit moment misschien wel de opzienbarendste trend op LinkedIn. Plat geslagen is een influencer op LinkedIn, iemand die invloed uitoefent op het (koop)gedrag van een specifieke doelgroep. Veelal betaald. En dat vloekt een beetje, althans voor ons. Of misschien zijn we het nog niet gewend, maar LinkedIn voelt vooralsnog niet erg aan als een geschikt platform voor influencer marketing. Enerzijds komt dat doordat influencers tot dusverre vooral ingezet werden in B2C. Anderzijds zien we tot op heden weinig samenwerkingen voorbijkomen die specifiek voor het platform zijn gemaakt. Het is vaak een kopie of slap aftreksel van een Instagram- of Twitter-campagne.
In 2019 zagen we dus de eerste, grote influencercampagnes op LinkedIn voorbijkomen. Van voetballers die subtiel pleisters aanbevelen, Gary Vaynerchuk, tot (zelfbenoemde) influencers die producten verkopen die niets met hun dienstverlening te maken hebben.
Gary Vaynerchuk x K-Swiss
Laten we beginnen met Gary Vaynerchuk. Sinds een jaar of twee heeft hij een samenwerking met K-Swiss. Een eigen schoenenlijn. Heel tof natuurlijk. En laat het maar aan Gary over om dat breed uit te meten via social. CTRL + C en CTRL + V en we hebben weer een paar posts op LinkedIn. Of het werkt? Dat weten we niet. Wat we wel weten is dat Gary op LinkedIn met 3,7 miljoen volgers gegarandeerd een flink bereik heeft en zijn posts tot genoeg engagement leiden. Gelukkig maar, het is immers zijn vak 😉 K-Swiss lanceerde dit najaar een nieuwe schoenenlijn, waarbij een andere prominente LinkedInner is betrokken. Met achterliggende verhalen, weggeefacties, interviews et cetera is deze campagne beter aangekleed, ofwel specifiek toegepast op LinkedIn. Dus kennelijk gebeurt er wel iets op LinkedIn voor K-Swiss, dat werkt.
Soufiane Touzani x Hansaplast
Ook in Nederland zagen we de eerste influencercampagnes voorbij komen. Een leuke, opvallende is die van Soufiane Touzani. Hij gebruikt LinkedIn steeds vaker en doet dat op een persoonlijke, afwisselende wijze. Zijn samenwerking met Hansaplast mocht dus ook niet ontbreken op het platform. En het werd ook geaccepteerd door het publiek, getuige het engagement en het aantal views.
Influencers en adverteerders moeten een professionaliseringsslag maken
Daarnaast zijn er in Nederland momenteel ook genoeg voorbeelden waarbij de plank finaal wordt misgeslagen. Mensen die zichzelf opgeven bij een agency als influencer alleen omdat ze een paar duizend connecties hebben. Mensen die zichzelf na één virale update influencer noemen. Of mensen die op LinkedIn toonaangevend zijn geworden in hun vakgebied en nu hun naam te gelde maken. Met samenwerkingen die totaal niet passen. Met gesponsorde updates zonder dat dit is aangegeven. Sluikreclame.
Gelukkig werkt het niet op LinkedIn. Mensen die normaal tientallen of honderden likes en reacties op hun updates genereren, krijgen op hun ‘gesponsorde posts’ veelal slechts een fractie van het gebruikelijke engagement. Omdat we een klein kikkerlandje zijn en geen mensen persoonlijk willen afbranden, hebben we de voorbeelden even voor zich gelaten. Het is aan de influencers én adverteerders om hierin een professionaliseringsslag te maken, anders prijzen ze zichzelf letterlijk én figuurlijk uit de markt.
Match én authentiek?
In 2020 zal LinkedIn naar onze verwachting steeds meer gebruikt worden om influencers in te zetten. Wij hopen van harte dat dit dan ook op een professionele manier gebeurt. De meeste volgers van deze influencers zien natuurlijk ook wel dat het om reclame gaat. Als dit in verhouding te vaak of onnatuurlijk gebeurt, zal het de influencer alleen maar volgers en dus bereik gaan kosten. En vergeet het afbreukrisico voor de adverteerder niet! Maar is er een match met de persoon, zijn of haar expertise of vakgebied? En wordt de advertentie op een originele en authentieke manier geplaatst? Dan zouden wij zeggen: give it a go!
Reclamecode Social Media en Influencer Marketing
En omdat we het niet vaak genoeg kunnen zeggen… Het herkenbaar maken van reclame op social media is in Nederland verplicht gesteld in de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing. Dit kan een influencer doen door bijvoorbeeld #ad of #sponsored te gebruiken in een update. Vooralsnog gebeurt dat niet of nauwelijks op LinkedIn. Een belangrijk punt om in gedachten te houden, mocht je een samenwerking overwegen.
2. Wereldwijde groei van LinkedIn-gebruik
Toen wij ons trendartikel voor 2019 publiceerden, stond de teller wereldwijd op 590 miljoen LinkedIn-leden. Momenteel staat de teller alweer op 660 miljoen! De grootste groei behaalt Linkedin momenteel in de zogeheten BRIC landen (Brazilië, Rusland, India en China).
In Nederland is het aantal accounts zo’n 8,5 miljoen. De grote groei is er qua aantal geregistreerde leden dan ook wel uit. Maar het dagelijks gebruik neemt nog steeds toe. Waren er begin 2018 dagelijks 500.000 Nederlanders op het platform actief, begin 2019 waren dat er al 611.000. Een stijging van 19 procent! Begin 2020 zullen de nieuwste inzichten weer gedeeld worden door Newcom. Wij verwachten niet anders dan dat dit wéér een stijging zal laten zien. En nee, dat zijn zeker niet alleen werkzoekenden. LinkedIn wordt meer en meer een netwerk- én kennisplatform.
3. Organisch bereik van bedrijfspagina’s neemt nog verder af
Keiharde officiële cijfers over het organische bereik van berichten die op bedrijfspagina’s (officieel moeten we Pages zeggen) gedeeld worden, zul je niet zo snel vinden. Daarom onderzoeken wij van tijd tot tijd zelf wat het bereik van updates is. We doen dit onderzoek onder drie typen bedrijven met alle drie een andere orde van grootte als het gaat om de volgers. En wat blijkt? In één jaar tijd is het gemiddelde bereik 22 procent, 45 procent en 26 procent lager geworden. Het gaat hier om organische content die niet gesponsord of geboost is.
Wat ons ook opviel is dat er voor grote bedrijven steeds meer een plafond lijkt te zitten aan het organische bereik. Neem nou Philips of Hays. Respectievelijk 1,5 en 3,6 miljoen volgers. Geroemd om hun content. Opgenomen in de top 10 van bestpresterende bedrijfspagina’s op LinkedIn. Kijk met deze informatie in het achterhoofd eens naar het engagement op hun laatste 10 updates. Dat is relatief toch niks?!
En op zich is dit ook logisch. LinkedIn is geen charitatieve instelling. Er moet natuurlijk geld verdiend worden. Wil jij als bedrijf content bij jouw volgers of specifieke doelgroepen onder de aandacht brengen? Dan ontkom je er bijna niet aan om daar geld aan uit te geven. Of je medewerkers moeten de inspiratie en vaardigheden hebben om hun eigen netwerken effectief in te zetten. Houd hier in toenemende mate rekening mee in je marketingplan en opleidingsbudget.
Heeft het nog wel zin om content te posten op de bedrijfspagina als het bereik steeds kleiner is? Jazeker! Het bereik is dan wel kleiner, het is er nog steeds. En we durven anno 2020 wel te zeggen dat een professionele, geüpdatet bedrijfspagina een hygiënefactor is geworden. Niet alleen voor potentiële klanten, maar ook voor businesspartners én sollicitanten is dit een belangrijk visitekaartje.
4. De échte doorbraak van Live?
LinkedIn Live is live! Sinds april 2019 kunnen bedrijven en personen gebruik maken van de live-videostream van het platform. Tot zover het goede nieuws. Want vooralsnog kunnen alleen enkele uitverkorenen dat doen. Je kunt je wel opgeven voor de bèta, maar het aantal mensen dat hier toegang toe heeft gekregen is beperkt. Daarnaast werkt LinkedIn Live vooralsnog alleen met een aantal externe tools. En wat ook niet meewerkt is de grote verschillen in kwaliteit van deze nieuwe livestreams. Kortom, het is vooralsnog een wisselend succes. De grote vraag is daarom wanneer het grote publiek live mag. De vraag vanuit de leden is er, de cijfers over livestreaming spreken boekdelen, dus LinkedIn is aan zet!
5. Authentieke content als winnaar
Welke content moet je nu delen om engagement te krijgen? Wij zeggen altijd: Zorg ervoor dat je relevant bent, op het juiste moment en op een authentieke manier. Dat geldt voor merken én voor personen. Content waarin mensen, bijvoorbeeld je medewerkers, in beeld worden gebracht scoren gewoonweg hoger.
Als je dan mensen in beeld brengt, hoeven het echt geen gestylede foto’s te zijn. Een foto met een mobieltje? Geen filter erop? Geen probleem. Ook op LinkedIn zien we in toenemende mate dat dit werkt. We zien met zijn allen liever echte mensen die niet helemaal perfect zijn. En die we dan ook nog eens herkennen in het echte leven. Géén B2B, maar H2H, human to human.
Het mooiste verhaal uit onze praktijk is misschien wel het volgende. Wij gaven namens Frankwatching een training LinkedIn marketing bij het Martini Ziekenhuis in Groningen. Een van de communicatiemedewerkers had even snel een foto gemaakt van Anneke, een verpleegkundige die al jaren voor het Martini Ziekenhuis werkt. Het besproken onderwerp was authentiek, echt en actueel. En zonder enige vorm van sponsoring ging de update viraal.
6. De revival van LinkedIn Pulse?!
Lange tijd was het bereik van Pulse-artikelen, de blogs die je aan je profiel kunt koppelen, laag. Te laag als je het ons vraagt, want het schrijven van een artikel kost veel meer werk dan het schrijven van een update. En die laatste mogelijkheid leverde de laatste jaren vele malen meer bereik op. Maar er lijkt een revival gaande!
Laten we vooropstellen dat dit vooral een (onderbuik)gevoel is en niet uitgebreid onderzocht. Maar… als wij onze blogs en die van een paar klanten, van het laatste half jaar, tegen het licht houden, zien we dat met een soortgelijk engagement(percentage), het bereik (lees: aantal views) nu ongeveer twee keer zo hoog is. Als jij een soortgelijke ontwikkeling ziet of cijfers hebt die het tegendeel bewijzen, horen we het graag. Voor nu houden wij het erop dat Pulse weer in achting is gestegen in het algoritme.