Scroll Top
HET LAATSTE NIEUWS.
Lees hier het laatste nieuws en interessante weetjes over webdesign, trends, templates en tools.

5 tips voor een perfect contactformulier

Lidmaatschap registraties. Nieuwsbrief opt-ins. Terugbelverzoeken. Offerte aanvragen. Support verzoeken. Bestellingen. Er zijn heel veel verschillende manieren om contactformulieren op je WordPress website toe te passen. Maar dat mag niet zomaar een contactformulier zijn. Zelfs als je een bezoeker succesvol overtuigd hebt van wat jouw website dan ook te bieden heeft, dan zou een slecht contactformulier alles kunnen verpesten. Niet-werkende knoppen, verwarrende velden, te veel stappen, een ongeorganiseerde interface, een slechte positionering… er kan veel verkeerd zijn aan een contactformuliertje. Daarom in dit artikel 5 tips voor een perfect contactformulier!

 

Wil je een nieuwe internet site laten maken of je site updaten? Wij helpen je graag verder!

5 tips voor een perfect contactformulier

Tip #1: Focus op uitlijning

Soms kom je een contactformulier tegen waarbij je denkt: “Die velden hadden niet allemaal zo lang hoeven zijn.” Maar je wil de velden natuurlijk wel netjes uitgelijnd hebben. Je zou dat probleem kunnen oplossen door de labels aan de linkerkant te plaatsen in plaats van aan de rechterkant. Maar dit wordt door UX specialisten afgeraden, omdat het de ‘scanbaarheid’ van het formulier compromitteert. Dat geldt ook voor het horizontaal naast elkaar plaatsen van velden. Uit onderzoek van Google blijkt dat links-uitgelijnde formulieren met een label-boven/veld-onder structuur de beste gebruikerservaring bieden.

Tip #2: Voeg alle relevante velden toe

Sinds de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) weten we dat we geen onnodige of overbodige gegevens van onze bezoekers moeten vragen. Voor nieuwsbrief opt-ins zou ik het aantal velden dan ook beperken tot maximaal twee. Voor andere soorten contactformulieren is korter niet per definitie beter – het gaat erom dat het formulier alle noodzakelijke en relevante velden bevat.

Tip #3: Simplificeer de input

Het maakt niet uit of een bezoeker gebruik maakt van een desktop computer of mobiel apparaat; het formulier moet geoptimaliseerd zijn om het input-proces te simplificeren. Er zijn verschillende technieken die je daarvoor kunt gebruiken, zoals tabbing, input masks, input types en Google Autocomplete. Heb je een uitgebreid contactformulier met veel velden? Dan kan een kruimelpad (breadcrumbs) of voortgangsbalk voorkomen dat gebruikers vroegtijdig afhaken; het motiveert ze om het formulier volledig in te vullen.

Tip #4: Zorg dat alles duidelijk is

Oké, deze tip is misschien enigszins in strijd met de principes van minimalisme. Maar ken je die formulieren waarbij je alles invult, om vervolgens de melding te krijgen dat je iets bent vergeten/verkeerd hebt ingevuld? Dat is heel frustrerend, helemaal als de ingevoerde informatie is verdwenen. Dus confronteer je gebruikers niet achteraf met wat ze niet (goed) hebben ingevuld, maar schrijf de opmaak-vereisten uit (als je geen gebruik maakt van input masks). Geef duidelijk aan welke velden optioneel zijn (met het woord, niet alleen met een rood *). En laat de foutmelding direct zien zodra de gebruiker een veld heeft overgeslagen/verkeerd heeft ingevuld. Wacht niet tot het einde!

Tip #5: Kijk naar je knoppen

Om te beginnen is het slim om de primaire CTA met de formulier velden uit te lijnen. En nog belangrijker: probeer het gebruik van ‘Herstel’, ‘Wissen’ of ‘Annuleer’ knoppen te vermijden. Veel gebruikers klikken, zodra ze onderaan een formulier komen, automatisch op de eerste knop die ze zien. Logisch, want ze zijn in de veronderstelling dat het de Verstuur-knop is. Als ze al hun ingevoerde gegevens kwijtraken doordat ze per ongeluk op de verkeerde knop hebben geklikt, zijn ze wellicht niet bereid om alles opnieuw in te vullen.

Privacyvoorkeuren
Wanneer je deze website bezoekt, kan deze informatie van bepaalde services via je browser opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kun je je privacyvoorkeuren wijzigen.