Website bouwen: zelf-doen of uitbesteden?
Wat het kost om een website te laten bouwen, is niet zomaar te zeggen. Het komt vooral neer op de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is. De belangrijkste factoren daarbij zijn de aard, grootte (aantal pagina’s) en complexiteit (de functionaliteit) van je site.
Een mooie, professionele informatieve website van tien pagina’s met een standaard thema en wat basisfunctionaliteit (zoals een invulformulier) zal minder kosten dan een volledig op maat ontworpen website van 50 pagina’s met alle toeters en bellen.
In termen van werkelijke euro’s, kunnen de kosten voor het ontwerpen en bouwen van een website voor een klein/middelgroot bedrijf minder zijn dan 1.000 euro, maar met gemak ook meer dan 10.000 euro. Dat is een grote bandbreedte. Laten we alles eens op een rijtje zetten, zodat je een realistische blik kunt krijgen op wat het gaat kosten om een website te laten ontwerpen en bouwen.
OPMERKING: De onderstaande informatie is bedoeld voor kleine(re) bedrijven. Het is niet gericht op grote bedrijven met enorme budgetten, die fulltime medewerkers hebben om hun website(s) in-huis te ontwerpen, ontwikkelen en beheren.
Als je online gaat zoeken naar webdesigners of webdesign bureaus, dan zul je al snel tot de conclusie komen dat er vrijwel geen prijzen worden vermeld op de websites van de (vele) aanboeders. En zover deze wel worden vermeld, kom je een prijs-range tegen van belachelijk goedkoop tot waanzinnig duur.
We hebben onderzocht wat het kost om een website voor een klein of middelgroot bedrijf te laten maken.
Voor bekwame, ervaren webdesigners die hun prijzen wel vermelden op hun website, ontdekten we dat het tarief in 2022 om een complete, professionele website voor kleine bedrijven te laten maken gemiddeld 5.000- 10.000 was, maar dat dit ook zomaar 20.000 (of meer) kan zijn, afhankelijk van het aantal pagina’s en de hoeveelheid maatwerk die nodig is.
Website-ontwerp versus website-ontwikkeling. Website-ontwerp (webdesign) en website-ontwikkeling (de website technisch bouwen) worden vaak als synoniemen gebruikt, maar het zijn twee heel verschillende dingen. Website-ontwerp is als samenwerken met een architect om de blauwdruk voor een huis te maken. Website-ontwikkeling is als samenwerken met een aannemer om het huis te bouwen.
De hierboven vermelde bedragen voor 2022 zijn voor website-ontwerp én website-ontwikkeling, maar zijn exclusief de kosten voor onderhoud en beheer zodra je website live gaat.
-
Paginavolume. Stel dat een webdesign bureau (of webdesigner) een pakket van 10 pagina’s aanbiedt voor 2.500 euro, maar je site heeft 20 pagina’s nodig – wat zijn dan de additionele kosten? Een goede vuistregel is om voor elke pagina ongeveer 100 euro bij de basisprijs op te tellen. In dit voorbeeld zou het toevoegen van 10 pagina’s je 1.000 euro extra gaan kosten. Elke situatie is natuurlijk anders, maar dit geeft je in ieder geval een redelijke inschatting op basis van de gangbare prijzen in de branche in 2022.
-
Een ontwerp op maat. Elke website begint in de basis met een zgn. thema of sjabloon. Vrijwel niemand codeert in deze tijd nog een website vanaf de grond.Dat kost veel te veel tijd, het is duur en vaak lastiger om te beheren (en dus hoge operationele kosten). Een sjabloon of thema brengt je zo’n 50-60% op weg naar de eindstreep, maar er zijn nog steeds heel wat aanpassingen en codering nodig om de site eruit te laten zien en te laten functioneren zoals jij dat wilt.De regel is: hoe meer maatwerk en codering vereist is, des te hoger zullen de kosten zijn.
-
Foto’s, video’s en grafische content. Mooie afbeeldingen, foto’s, grafisch ontwerp en video’s kunnen je site een unieke uitstraling geven, maar daar hangt een prijskaartje aan. Geavanceerde visuele effecten, animaties en de productie van uniek visueel materiaal vereisen vaak speciale bewerkingssoftware, om nog maar te zwijgen van het talent van een specialist in grafisch ontwerp op maat.
-
Een eigen logo. Hoewel niet vereist, is een aangepast logo een mooie toevoeging voor je website. Een aangepast logo verhoogt de vertrouwens- / geloofwaardigheidsfactor. Een goed uitziend, professioneel logo kost gemiddeld tussen de 500 en 1.000 euro.
-
Maatwerk functionaliteit (-programmering). Vaak is er wel een (WordPress) plug-in vinden die precies de functionaliteit biedt die je nodig hebt (denk bijv. aan een afbeeldingscarrousel, een lidmaatschapsportal, calculator, koppeling met back-end systemen, enz.). Maar soms is er maatwerk nodig.
-
Het aantal revisies. De meeste website-projecten starten met een eerste conceptontwerp (een ruwe schets, de eerste blauwdruk), daarna is het gebruikelijk om 1 of 2 rondes van ontwerprevisies te hebben om alles precies goed te krijgen. Sommige websiteontwerpers bieden maar liefst 3-5 rondes ontwerpherzieningen aan.Technisch gezien kan een websiteontwerper zoveel ontwerprevisies aanbieden als ‘ie willen. Maar houd er rekening mee dat elke ontwerpiteratie bijdraagt aan de totale kosten van het project. In onze ervaring zijn 2 rondes van ontwerprevisies in 99% van de tijd voldoende.
-
Het schrijven van de webteksten (copywriting). Solide, doordachte en overtuigende inhoud die jouw doelgroep(en) aanspreekt, is een noodzakelijke basis voor een succesvolle website. Als je een nieuwe site wilt laten maken maar nog geen inhoud hebt, dan moet deze inhoud (ook) worden ontwikkeld (geschreven). Als je al een website hebt, maar de inhoud is zwak of verouderd, dan moet deze worden verfijnd, verbeterd … misschien zelfs helemaal worden herzien.Door de jaren heen heb ik ontdekt dat het doorgaans grootste obstakel voor het maken van een website, de contentontwikkeling is. Maar ook al is het lastig, het loont de moeite (en het geld) om te zorgen dat de inhoud van je website aansluit bij de eisen, wensen em verwachtingen van je doelgroep. Doet het dat niet, dan zul je niet veel succes hebben met je website.
TIP 1: Als je een professional wilt inhuren om je te helpen met je website, maar je niet het gevoel hebt dat je een forfaitair bedrag vooraf kunt betalen, kijk dan of je achteraf mag betalen, of periodiek een bedrag.Zo krijg je nu een mooie website om je bedrijf te laten groeien, maar niet om je bankrekening leeg te maken.
TIP 2: Wees voorzichtig met budgetprijzen. Ongewoon lage prijzen vertalen zich niet zelden in slordig vakmanschap (en daarmee afbraak van je merk, naam). Of anders gezegd, je krijgt vaak waar je voor betaalt. Ergo, maak duidelijke afspraken over het op te leveren product.
We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
De ‘grondstoffen’ die je nodig hebt zijn niet heel duur:
Domeinnaam: ong. 10 euro jaar om een domein te registreren. Er zijn een ontelbaar aantal registrars om uit te kiezen.
Websitehosting: de kosten variëren van ongeveer 100 euro p/jaar voor standaard (shared) webhosting tot 200- 600 euro p/jaar voor robuustere webhosting (die heb je nodig bij veel bezoekers en/of veeleisende websites). Je kunt klein beginnen en eventueel later upgraden.
SSL-certificaat. Zelfs als je niet van plan bent om dingen rechtstreeks vanaf je site te verkopen, is het toch verstandig om te investeren in een zgn. SSL certificaat. Hier vind je een artikel (in het Engels) met uitleg over HTTPS.
Een SSL-certificaat is verkrijgbaar in de prijs-range van 10 euro tot enkele honderden euro’s per jaar (maar je kunt ook een zgn. self-signed – gratis – certificaat gebruiken. Kijk goed rond, verdiep je in de materie, maar koop niet meer dan je echt nodig hebt. Sommige webhostingbedrijven bieden een gratis SSL-certificaat aan als stimulans om je site door hen te laten hosten.
Premium website-thema. De basis van je website, het thema (sjabloon), reken op 50 tot 200 euro (soms per jaar, soms life-time). Er zijn honderden, zo niet duizenden thema’s om uit te kiezen. Sommige thema’s zijn gratis, sommige betaald. Ik dring er bij je op aan om een paar euro uit te geven en een thema van goede kwaliteit aan te schaffen. Beknibbel hier niet op, daar betaal je later de prijs voor.
Premium plug-ins. Hou rekening met 100-200 euro (soms per jaar, soms life-time). Net als bij websitethema’s, krijgt je meestal waarvoor je betaalt. Doe jezelf een plezier en investeer ook hier een paar euro extra om kwaliteitsplug-ins te krijgen. Twee premium plug-ins die we bijvoorbeeld gebruiken op bijna elke site die we bouwen, zijn WPBakery Page Builder en WordFence. Ja, er zijn veel gratis plug-ins en veel daarvan zijn erg goed. Maar er zijn ook veel slechte plug-ins die niet werken, die slecht zijn geprogrammeerd en allerlei problemen veroorzaken en een hoop van je tijd verspillen. Dus wees hier voorzichtig mee.
Stockfoto’s. Als je een goede fotograaf bent of je hebt al afbeeldingen van hoge kwaliteit voor je website uitgezocht, dan ben je helemaal klaar. Maar de kans is groot dat je wat afbeeldingen (zgn. stock-foto’s) moet kopen om je site aan te kleden. De twee plaatsen die we aanbevelen zijn BigStockPhoto.com en iStockPhoto.com. Ze hebben veel hoogwaardige, royalty-vrije afbeeldingen tegen redelijke prijzen. In de meeste gevallen kun je waarschijnlijk alles krijgen wat je nodig hebt (tenminste in eerste instantie) voor 50-200 euro. Daarna koop je gewoon wat je nodig hebt terwijl je website evolueert.BELANGRIJK: Kopieer/plak nooit, maar dan ook nooit afbeeldingen van andere bronnen op je site, tenzij u er 1000% zeker van bent dat je toestemming hebt.
Onderwijs. 25-300 euro. Tenzij je al ruime ervaring hebt met het ontwerpen én bouwen van websites, zult je waarschijnlijk een paar boeken moeten kopen of een of twee online cursussen moeten volgen om hier het een en ander van te leren.
In totaal kijk je realistisch naar ongeveer 200 – 500 euro aan uitgaven om zelf aan de slag te gaan.
Het is duidelijk dat de belangrijkste kostenpost met de doe-het-zelf-optie de tijd is die je erin stopt. Zelfs voor een “eenvoudige” site ben je 20-40 uur kwijt om iets van behoorlijke kwaliteit te produceren. Daarbij verondersteld dat je tenminste enigszins (hands-on) bekend bent met het ontwerpen en bouwen van een website. Maar als dit helemaal nieuw voor je is, vermenigvuldig die tijdschatting dan met 2x, 3x, 5x. Ik overdrijf niet.
Het bouwen van een moderne, goed ontworpen website kost veel meer tijd dan de meeste mensen beseffen. Maar als je meer tijd dan geld hebt en je hebt affiniteit met webtechnologie, dan is de doe-het-zelf-aanpak een perfect haalbare optie.
Zo betaal je bijvoorbeeld jaarlijkse hosting- en onderhoudskosten en mogelijk jaarlijkse licentiekosten voor premium plug-ins en services.
Het is waarschijnlijk dat je nieuwe afbeeldingen zult kopen terwijl je site door de tijd heen uitbreidt.
Je website heeft doorloopend technisch onderhoud nodig om updates en beveiligingspatches voor WordPress-en WordPress-plug-ins te installeren, zodat je site niet wordt gehackt (ja, ook websites voor kleine bedrijven zijn doelwitten voor hackers).
Als je de updates zelf wilt/kunt uitvoeren, prima. Maar soms veroorzaken updates juist problemen waardoor de site niet meer (goed) werkt. In zo’n geval heb je een specialist nodig.Hou dus rekening met de eventuele kosten voor het inhuren van een webspecialist.
Als je website op een VPS of machine in eigen beheerd draait, hou dan rekening met de beheerkosten van de server, het updaten van server software en de beveiliging.
Je hebt een oplossing nodig om je website snel te kunnen herstellen in geval van calamiteiten. Denk bijvoorbeeld aan backup-software en/of een extern backupsysteem of Cloud-based backup, zodat je website snel kan worden hersteld in het geval van een fatale hardware- of softwarestoring (of gebruikersfout!) die je site laat crashen.
Als je je liever niet bezighoudt met het technische onderhoud achter de schermen van je website, dan kun je een website-onderhoudsplan overwegen. Deze kosten doorgaans 50-500 p/maand, afhankelijk van de diensten die je nodig hebt.
Naarmate je bedrijf groeit en evolueert, heeft je website mogelijk uitbreidingen en meer geavanceerde functionaliteit nodig. Als je deze technische upgrades zelf kunt implementeren, prima. Wil je dit liever uitbesteden, hou dan rekening met een uurtarief van 60-120 euro voor het inhuren van een competente, ervaren website developer.
Sinds het bouwen van mijn eerste website in 2002, heb ik VEEL tijd en geld verspild aan:
Defecte technologie. Het thema en de plug-ins die je gebruikt om je site te bouwen zijn belangrijk. Slordige, niet-geteste thema’s en plugins kunnen leiden tot beveiligingsrisico’s, software-incompatibiliteit en instabiliteit van je site. Blijf bij beproefde technologie en aanbieders die hun producten voortdurend testen én goede support leveren. Gebruik eersteklas digitale componenten, anders ben je misschien constant bezig met het repareren van je site of erger: het helemaal opnieuw opbouwen van je site.
Incompetente ontwikkelaars. Pas op voor website ontwikkelaars die net genoeg weten om ze gevaarlijk te maken. Vraag naar referenties, overtuig je ervan dat het bedrijf waarmee je in zee gaat de kennis in huis heeft die nodig is om je site te ontwerpen, bouwen, optimaliseren, onderhouden én uit te breiden. Je website is je visitekaartje, vaak zelfs het kloppend hart van de onderneming. Zorg dat je een partner vindt die op lange termijn (ook) bij je past.
Slecht advies en informatie. Dit heeft me meer tijd en geld gekost dan wat dan ook. Tienduizenden euro’s en verloren tijd die ik nooit meer terugkrijg. Het was niet altijd direct gerelateerd aan website-ontwerp en -ontwikkeling. Soms waren het aanvullende dingen zoals SEO, Google-advertenties, Facebook-marketing, contentmarketing, bedrijfsontwikkeling, enz. Het meeste was hype en pluisjes die geen resultaten opleverden zoals geadverteerd. Kortom, als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook. Er zijn geen magische oplossingen, geen ‘short-cuts’.
Een professional (webdesigner of webdesign bureau) inhuren
VOORDELEN:
- Je hoeft geen uren, dagen of weken te besteden aan het leren van de technologie die nodig is om een website te ontwerpen, bouwen, optimaliseren en te beheren.
- Je krijgt een moderne, professionele, technisch hoogwaardige website die je bedrijf en je merk prefect vertegenwoordigt.
- Een professional kan je helpen om je site te beheren zodra deze is gelanceerd.
- Een professional kan de inhoud (tekst) voor je schrijven en de – wat we noemen “vloek van kennis” – overwinnen. De vloek van kennis is wanneer je je niet meer kunt herinneren hoe het is om niet alles te weten wat je weet. Je laat dan essentiële informatie van je site weg omdat je ervan uitgaat dat iedereen al weet wat jij weet, terwijl zij dat in werkelijkheid niet weten (en zo mis je de connectie met de bezoekers van je website).
- Een professional kan je ideeën aanreiken en je helpen om de valkuilen te vermijden waar je zelf waarschijnlijk niet aan had gedacht.
NADELEN:
- Er is een investering in geld nodig (meestal in het bereik van 2-10k euro) om een nieuwe website te maken of om een bestaande site helemaal opnieuw te laten ontwerpen en bouwen.
- Als je geen affiniteit hebt met webtechnologie, dan ben je meestal afhankelijk van je websiteontwerper/-ontwikkelaar om je site te beheren nadat deze is gelanceerd.
Zelf je website bouwen
VOORDELEN:
- Als je meer tijd dan geld hebt én je hebt affiniteit met webtechnologie, dan is het zelf bouwen van je website goedkoper dan het inhuren van een professionele website-ontwerper/-ontwikkelaar.
- Je kunt een online website-bouwer/platform zoals Wix of Squarespace gebruiken om in korte tijd een eenvoudige, fatsoenlijk ogende site te maken. Wix-abonnementen variëren van 10-40 euro per maand.
- Geen vertragingstijd. Je bent niet afhankelijk van de agenda van je webdesigner om wijzigingen in je site aan te brengen.
NADELEN:
- Als jeniet op de hoogte bent van de huidige trends in het ontwerpen van websites, kan je website er amateuristisch uit komen te zien en een negatieve invloed hebben op je onderneming.
- Het bouwen van een website kan een monumentale taak lijken, dus het is gebruikelijk om weken of maanden uitstelgedrag te vertonen. Als de afkeer van het bouwen van je eigen website groot genoeg is, dan kan dat ertoe leiden dat er helemaal geen site komt en je zo (heel veel) klanten misloopt.
- Het bouwen van een website kost veel tijd. Vooral als je geen ervaring hebt, Het kan gebeuren dat je2-4 uur of meer moet uittrekken voor het onderzoeken van een technisch detail, terwijl een ervaren website-ontwerper/-ontwikkelaar die taak in 5-10 minuten kan voltooien.
De snelste manier om een professionele site te lanceren?
Huur een professional in.
Ja, ik ben bevooroordeeld, maar ik ben ook eerlijk. Het maken van een moderne, professionele website die leads en verkopen voor je bedrijf genereert, is veel moeilijker en tijdrovender dan de meeste mensen beseffen. Als je budget momenteel krap is en de doe-het-zelf-aanpak voor het maken van je bedrijfswebsite de enige optie, dan is dat de juiste weg.
Maar, als je het je kunt veroorloven, dan zal het inhuren van een ervaren webdesigner/ontwikkelaar om je website te bouwen (of opnieuw te ontwerpen) je uiteindelijk veel tijd, geld en kopzorgen besparen – en het eindproduct zal beter zijn dan je alleen had kunnen doen.