De 17 beste SEO tips voor 2020
Vandaag start praktisch iedere zoektocht via Google. Het is dus belangrijk om je site hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. Hoe hoog jouw site scoort hangt af van verschillende factoren. Gelukkig kan je je website zelf ook optimaliseren. Dit noemen we SEO of Search Engine Optimization. In dit artikel geef ik je 17 praktische SEO tips die je zelf ook meteen kan toepassen om je site hoger in de zoekresultaten van Google te laten scoren.
Wil je een WordPress website laten maken? Wij ontwerpen, maken en optimaliseren websites en webshops!
SEO tip 1: Kies de juiste zoekterm (= keyword)
Hoe ga je ter werk?
Wanneer je een pagina wil optimaliseren in Google, start je eerst en vooral met het zoeken naar de juiste zoekterm. Een zoekterm is het zoekwoord die een gebruiker in Google ingeeft om op jouw site terecht te komen. Je moet je dus verplaatsen in de gedachten van je doelgroep, en “raden” welke zoektermen ze in Google gaan ingeven om jouw site te vinden.
Gelukkig kan je ook beroep doen op enkele (online) tools bij het kiezen van de juiste zoektermen. De bekendste is waarschijnlijk de Google Keyword Planner. Deze tool valt eigenlijk onder AdWords maar is gratis te gebruiken en zeer interessant. Het kan zeker geen kwaad om een zoekterm te gebruiken die uit meerdere woorden bestaat. Een eenvoudig voorbeeld:
- zoekterm “wijn”: dit is heel breed en kan van alles zijn
- zoekterm “Italiaanse wijn”: dit zegt al iets meer
- zoekterm “Italiaanse wijn kopen”: dit is vrij specifiek
Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe specifieker de zoekresultaten. Dit geldt ook zo voor de selectie van je zoektermen. Dit heeft als resultaat:
- dat het makkelijker zal zijn om hoger te scoren in de zoekresultaten
- het pure aantal bezoekers zal iets lager zijn
- maar de bezoekers zullen “kwalitatiever” zijn, je pagina zal meer aan hun verwachtingen voldoen: als iemand in Google “Italiaanse wijn kopen” ingeeft als zoekterm en dat is ook de zoekterm van een pagina op jouw site, dan zal die pagina hoogstwaarschijnlijk relevant zijn voor die bezoeker.
De zoekterm dat je in deze stap kiest is zeer belangrijk, want dit zal je moeten herhalen op meerdere plaatsen doorheen je pagina. Maar daarover vertel ik je meer in de rest van dit artikel.
Gebruik de juiste (gratis) SEO tools!
Er bestaan heel wat goede SEO tools, vaak zelfs (gedeeltelijk) gratis.
Naast de Google Keyword Planner (die ik hierboven al heb vermeld) kan je ook gebruik maken van Ubersuggest en AnswerThePublic.
Update 11/2018: Ubersuggest is perfect bruikbaar om snel te achterhalen of een bepaald zoekwoord interessant is. Daarnaast geeft deze tool ook een lijst met relevante zoekwoorden. Telkens inclusief zoekvolume en de moeilijkheidsgraad om bovenaan in Google te komen. Een aanrader!
Update 12/2018: Heb je geen inspiratie voor nieuwe content? Dan is AnswerThePublic de tool die je moet hebben! Deze tool kan je gratis gebruiken en doorzoekt het web naar gerelateerde vragen op basis van een zoekterm die je opgeeft. Het resultaat kan je zelfs exporteren naar een csv en imorteren in de Google Keyword Planner (zie hierboven). Zo heb je meteen een idee met welke vragen jouw doelpubliek zit!
Wil je toch de zoekvolumes weten van grotere hoeveelheden keywords, dan blijft de Google Keyword Planner de betere keuze.
SEO tip 2: Schrijf een goede page title
De page title is de titel die je bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De page title is één van de belangrijkste ranking-factoren; het is belangrijk dat je hier je zoekterm gebruikt, en liefst vooraan de page title.
Van alle SEO tips is dit mijn favoriete SEO tip, omdat dit in mijn ervaring echt goed werkt. Uiteraard is bijvoorbeeld link building ook belangrijk, maar dat vergt veel meer inspanning. Een goede page title bepaal je zelf, is zeer effectief én vergt maar weinig inspanning.
SEO tip 3: Schrijf een aantrekkelijk meta description
De meta description is een korte omschrijving waarover de pagina gaat. Deze omschrijving is niet direct zichtbaar voor gebruikers én voor Google is het ook geen ranking factor.
Toch is dit een belangrijke tag omdat de meta description het inleidend tekstje is dat zoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De tekst die je hier ingeeft bepaalt dus of een zoeker doorklikt naar jouw website of niet. Op die manier is dit toch een onrechtstreekse SEO-factor!
SEO tip 4: Schrijf minimaal 350 woorden per pagina
Eén van de allerbelangrijkste factoren voor Google is de kwaliteit van je inhoud. Je mag je site nog zo optimaliseren, als de inhoud niet interessant is, zal je niet hoog scoren in Google. Al heeft Google nergens een minimumlengte gedefinieerd, zorg je best toch voor een lengte van minimaal 350 woorden. En meer is zeker beter. Zelf haal ik goede resultaten vanaf circa 800 woorden. Maar dat is dan voor zoektermen waar wel wat concurrentie voor is.
Let wel op, het is belangrijk dat de inhoud van je pagina ook interessant en relevant is. Zoniet gaan je lezers snel terug wegklikken en zal je site uiteindelijk dalen in de zoekresultaten van Google.
Nog een kleine tip. Verdeel langere teksten onder in paragrafen van telkens 3 à 5 regels. Dit maakt het geheel veel aangenamer om te lezen. Maak ook gebruik van subtitels om de 3 à 5 paragrafen. Op die manier breng je ook structuur in je pagina.
SEO tip 5: Gebruik titels / subtitels
Eén van de hoofdzaken waar Google op let bij het indexeren van je website (of een pagina) is het gebruik van titels. De titel en subtitels bevatten namelijk belangrijke informatie (of zouden dat toch moeten bevatten). Gebruik daarom zeker je zoekterm in de hoofdtitel van je pagina, en probeer je zoekterm zeker ook eens terug te laten komen in één van de subtitels (als je daar gebruik van maakt).
Gebruik voor je hoofdtitel de H1-tag en voor subtitels bij voorkeur H2- of H3-tags. Gebruik bij voorkeur slechts 1x de H1-tag. Ik weet het, in principe mag je meerdere H1-tags gebruiken in HTML5, maar SEO experts raden nog steeds aan om slechts 1 H1-tag te gebruiken voor SEO-doeleinden.
SEO tip 6: Gebruik je zoekterm doorheen de tekst
Zorg ervoor dat je zoekterm een aantal keer voorkomt in de tekst van je pagina. Algemeen wordt aangeraden om een keyword-density na te streven tussen 1 en 2% (= per 100 woorden het zoekterm 1 à 2 keer gebruiken).
Gebruik je zoekterm zeker ook in de eerste alinea van je tekst (en liefst zelfs in de eerste zin). Probeer je zoekterm ook te gebruiken in de laatste alinea van je tekst (en liefst in de laatste zin van je tekst).
SEO tip 7: Schrijf de inhoud die je lezers willen lezen
Update: deze tip werd toegevoegd in november 2018
Wist je dat het heel makkelijk te achterhalen is wat je bezoekers verwachten bij het invoeren van een bepaalde zoekterm?
Als je inspiratie wil waarover je wil schrijven, analyseer dan volgende gegevens van de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht:
- De teksten van de advertenties: adverteerders analyseren en optimaliseren hun teksten constant. De teksten (titel en omschrijving) kunnen een inspiratie zijn voor jouw meta-title en meta-tag
- Inhoud van de top zoekresultaten: de eerste 5 à 10 resultaten van een bepaalde zoekopdracht, staan niet per toeval zo hoog. Google plaatst deze resultaten voor een reden zo hoog. Analyseer deze resultaten: noteer oa. de subtitels. Als bepaalde subtitels vaak voorkomen, dan is het sterk aangeraden dat je hier ook over gaat schrijven.
- Gerelateerde zoekopdrachten: onder de resultaten van iedere zoekopdracht, telkens onderaan de pagina, geeft Google gerelateerde zoekopdrachten mee. Als hier voor jou relevante keywords tussen zitten, is het sterk aangeraden om deze ook te verwerken (en bij voorkeur ook in subtitels) in je pagina.
SEO tip 8: Voeg minstens 1 afbeelding toe
Voeg zeker ook steeds een afbeelding toe op een pagina. Google hecht hier veel belang aan! Probeer je zoekterm ook hier te vermelden: je kan dat bijvoorbeeld doen in de bestandsnaam van de afbeelding (de naam wijzigen voor je deze oplaadt naar je website).
Daarnaast kan je ook een omschrijving (inclusief je zoekterm!) via de “alt”-tag meegeven. Indien je een CMS zoals WordPress gebruikt, is dit 1 van de invulvelden bij het opladen van je afbeelding.