Wil je een mooie site laten maken of je site vervangen? Wij helpen je graag verder!
Welke socialmedia-trends kwamen uit, welke niet?
Verschuiving naar e-commerce
De lijn was al in 2018 ingezet, en heeft zich ook in 2019 zeker doorgezet. Social media begint meer en meer ook een e-commerce-kanaal te worden voor merken. Hoewel geen puur lastclick-kanaal, blijven de netwerken (in 2019 met LinkedIn, Instagram en Pinterest voorop) nieuwe features lanceren waarbij een koppeling wordt gemaakt tussen content (influencer & brand) en het aankoopgedrag van de gebruiker.
Zo kondigde Pinterest in september een opschaling van shopfuncties aan, en bleek het tevens van grote invloed op de aankoopintentie voor woonartikelen. We kunnen dus wel stellen dat deze trend zich heeft doorgezet.
Stories zijn de nieuwe maatstaf
Over het uitkomen van deze trend moeten we helaas iets voorzichtiger zijn. Aan de kant van de gebruiker is de trend volledig werkelijkheid geworden. Stories zijn groter dan ooit en de social networks hebben er full focus op. Zelfs YouTube introduceerde een stories-functie. Echter, zoals wel vaker, blijven bedrijven wel iets achter. Zonder twijfel wordt er steeds meer ingezet op stories, maar gelijktijdig bleek onlangs nog dat de grootste spend nog altijd via de Facebooktijdlijn verloopt. Tijd voor marketeers om flink te gaan opschalen dus.
Angst remt de groei
Ja. Volmondig ja. Met name Facebook heeft een aardige klap gekregen in 2019. Niet zozeer door GDPR, maar meer door diverse schandalen. Dit heeft absoluut gezorgd voor een vertraagde adoptie en groei binnen merken. Inmiddels lijkt het zich redelijk te herstellen, maar er is absoluut een hoop twijfel gezaaid afgelopen jaar. Wordt 2020 het jaar van het herstel, of is het komend jaar een andere gigant naast Facebook die onder de loep genomen wordt?
De revival van groepen
Wat zich in 2018 al begon aan te dienen, wordt meer en meer de werkelijkheid. Social media gaat als kanaal meer afgesloten en besloten worden. Kleine groepen vormen de basis voor social media de komende jaren.
Commercialisatie van direct messaging
Voor Facebook Messenger is dit al werkelijkheid geworden. Daar zijn al diverse commerciële opties voor beschikbaar. En, het heeft even geduurd, maar ook WhatsApp kondigde onlangs aan nu toch echt (in 2020) met WhatsApp ads te komen.
Beter presteren online? Laat je website optimaliseren en ontvang veel meer bezoekers!
Voice doet zijn intrede
Een trend die in mijn ogen minder van de grond is gekomen dit jaar, is de rol van voice in social media. Hoewel podcasts in opkomst zijn en je zelf ook zult ervaren dat er binnen WhatsApp steeds meer gebruik wordt gemaakt van voice-opnames, is het minder snel gegaan dan ik had verwacht. Het gebruik neemt dus zeker toe, maar niet in de snelheid zoals dat bijvoorbeeld in de VS gebeurt. De verwachting is dat in 2020 het aandeel van voice in seach al 50 procent is. Impressive!
Blockchain in social advertising
Vorig jaar beschreef ik ook de mogelijke rol van blockchain in het transparanter maken van de (social) advertising-wereld. Dat het een rol gaat spelen in de toekomst is zeker aannemelijk, maar in 2019 was dit nog niet het geval. Ik verwacht ook in 2020 nog weinig ontwikkelingen op dit vlak, maar wie weet worden we ingehaald door de realiteit.
En dan nu de socialmedia-trends voor 2020
Genoeg over het verleden. De blik gaat weer vooruit! Ik wil beginnen met een aantal ontwikkelingen die we in mijn ogen niet meer los moeten benoemen als trend. Puur vanwege het feit dat ze al een centrale rol spelen. Ik heb het daarbij over ontwikkelingen zoals chatbots op social media, het gebruik van video als contentvorm, het mobile first-gedachtegoed en de inzet van vertical content formats. Deze ontwikkelingen zijn denk ik al voldoende besproken.
Maar waar kijken we dan wel naar uit? Dit zijn de 9 belangrijke socialmedia-trends waar we in 2020 een sterke ontwikkeling voor verwachten.
1. TikTok als uitdager
TikTok groeit erg snel, ook in Nederland. Zo’n 3.5 miljoen gebruikers zou het videonetwerk al hebben in ons land. Daarmee is het geen kleine speler meer. Het bewijs dat zelfs het gigantische Facebook TikTok als belangrijke factor ziet, bleek wel uit de uitgelekte toespraak van Zuckerberg. Hij zegt daarin onder andere:
TikTok is really the first consumer internet product built by one of the Chinese tech giants that is doing quite well around the world.
TikTok is here to stay en daarom in 2020 een kanaal om als marketeer zeker in de gaten te houden. Blijf wel alert op de privacy en veiligheid rondom TikTok.
2. Creatieve content bovenaan de agenda
De afgelopen jaren was social media meer en meer een numbers game. Conversie, traffic, e-commerce. Hoewel dat uiteraard nog altijd het geval is, zien we een duidelijke trend waarbij met name creatieve content weer hoog op de agenda staat bij merken. In een wereld met meer en meer content, blijft creativiteit binnen de beschikbare kaders cruciaal voor het succes van je merk. Daar zal in 2020 weer meer focus op komen te liggen.
Dat creatie aan belang wint tussen het advertising-geweld, blijkt ook wel uit het feit dat netwerken als Facebook en Snap steeds meer tijd en effort steken in het supporten van merken en agency’s op creatief gebied. Door workshops, maar bijvoorbeeld ook door uitbreidingen van de creatie-studio’s.